Tuulilasin korjaus ja vaihto

Vauhtia on 100 kilometriä tunnissa, kun tuulilasiin napsahtaa jotakin. Kuljettajan huolestunut katse skannaa tuulilasia – jäikö jälkeä?

Tuulilasin iskemän korjaus

Kaikki iskemät olisi hyvä tarkistuttaa ammattilaisella, vaikka niitä ei välttämättä tarvitse aina paikata. Korjausta vaativan tuulilasin paikkaukset tehdään korjaamohallissamme Konalassa.

Useimmille tuulilasivakuutuksen hankkineille kiveniskemän paikkaaminen on maksutonta. Tuulilasin paikkaamiseen menee tapauskohtaisesti arviolta puoli tuntia.

Vakuutusyhtiöiden tarjoamissa tuulilasivakuutuksissa iskemän paikkauksesta ei yleensä tarvitse maksaa lainkaan omavastuuta tai se on hyvin pieni.

Rikkoutuneen tuulilasin vaihto

Suuremmat säröt tai tuulilasin halkeamat korjataan vaihtamalla tuulilasi uuteen. Toimenpiteeseen varataan yksi työpäivä, joka sisältää työt ja uuden tuulilasin kiinnitysaineiden kuivumisajan. Lasin vaihto suoritetaan Malminkartanon Autohuollon tiloissa tuulilaseihin erikoistuneiden ammattilaisten toimesta.

Suojaa tuore iskemä läpinäkyvällä teipillä

Estä kosteutta ja likaa pääsemästä vaurioon laittamalla teippi mahdollisimman pikaisesti iskemän päälle. Tämä yksinkertainen toimenpide tekee lasin korjaamisesta helpompaa ja lopputulos on usein parempi, kun iskemään ei ole päässyt hankalasti poistettavaa likaa.

Pidä teippi autosi tuulilasissa sen aikaa, että pääset tuomaan autosi arvioitavaksi.

Pienikin iskemä voi muuttua laajaksi halkeamaksi

Paikkaamatta jäänyt iskemä voi haljeta. Tämä on yleistä, kun lämpötila vaihtelee nopeasti. Myös kesällä tuulilasiin kohdistuu melko suuriakin lämpötilavaihteluita, kun auton sisälämpötila on reilusti plussalla ja auton ilmastointi kytketään puhaltamaan kylmää ilmaa.

Jos tuulilasi halkeaa tärinän tai lämpötilavaihtelun seurauksena, on lasi vaihdettava uuteen. Toisin kuin kiveniskemän paikkauksessa, niin usein tuulilasivakuutus ei kata tuulilasinvaihdon kustannuksia kokonaisuudessaan, vaan asiakas joutuu maksamaan omavastuun mukaisen osuuden vaihdosta.

Tuulilasien hinnat vaihtelevat automerkkien ja mallien välillä, ja lisäksi tuulilasien ominaisuudet kasvattavat niiden hintaeroa. Mitä enemmän tuulilasiin sisältyy ominaisuuksia, kuten sadetunnistin, sitä hintavampaa lasin vaihto on.

Tuulilasikin kuluu käytössä – varsin huomaamatta

Kun mittariin on kertynyt kilometrejä, niin tuulilasin vaihtaminen on harvoin turha kustannus. Tuhannet kilometrit kovissa nopeuksissa tekevät tehtävänsä tuulilasille, kun hiekka, asvalttipöly ja tiesuola piiskaavat tuulilasia moottoritiellä.

Tuulilasiin ajan kuluessa tulevat pienet pintanaarmut aiheuttavat heijastuksia, jotka näkyvät häiritsevän selkeästi matalalla paistavaa aurinkoa vasten. Toinen ongelmapaikka on pimenevä syksy, kun katuvalot heijastavat lasista niin, että etenkin jalankulkijoita on hankala huomata.

Kun kuluneen ja sameutuneen tuulilasin tilalle vaihdetaan uusi ja kirkas lasi, näyttää kuin lasia ei olisikaan.

Ehjä tuulilasi on turvallinen

Halkeama tuulilasissa on turvallisuusriski, koska halkeama heikentää tuulilasia. Kolaritilanteessa tai auton pyörähtäessä esineet ja ihmiset voivat paiskautua jo ennestään vaurioituneen tuulilasin läpi.

Monissa automalleissa matkustajan turvatyyny ei laukea suoraan kohti matkustajaa kuten kuljettajan turvatyyny tekee. Matkustajan turvatyyny laukeaa kojelaudasta ylöspäin kohti tuulilasia, josta se kimpoaa matkustajan ja kojelaudan väliin.

Vaurioitunut tuulilasi ei välttämättä kestä sitä energiaa, jolla räjähdepanoksella varustettu turvatyyny laukeaa. Pahimmillaan matkustajan turvatyyny voi pullahtaa tuulilasin läpi suojaamatta matkustajaa lainkaan.