Vauriokorjaus

Tällä sivulla käsitellään ajoneuvon peltikorjauksia, muovikorjauksia ja kolarikorjauksia. Pintavaurioita ovat kiveniskemät maalipinnassa, parkkipaikkakolhut, kolarivauriot, lommot, lumenputsauksen tai pihassa olevan ruusupuskan aiheuttamat pintanaarmut sekä maalipinnan erilaiset ruostevauriot.

Malminkartanon Autohuollossa autossasi olevat pienet ja suuremmatkin peltivauriot korjataan ammattitaitoisesti, ja autosi säilyy yhtä turvallisena ja upeana ellei jopa upeampana kuin ennenkin. Sijaisauton vuokraus korjauksen ajaksi on mahdollista.

Jos vakuutusyhtiö korvaa vaurion korjauksen, klikkaa tästä ja lue, kuinka sinun tulee toimia.

Miksi korjata vauriot?

Isommat vauriot kannattaa vähintäänkin tarkastuttaa. Nykyautojen pelti vääntyy vanhempia autoja herkemmin. Laatu ei suinkaan ole heikentynyt, vaan ajoneuvojen turvallisuus on kehittynyt.

Auton kori on nimittäin suunniteltu tarkoituksella vastaanottamaan ja vaimentamaan auton ulkopuolelta tuleva törmäysenergian itseensä niin, että tuosta energiasta mahdollisimman vähän siirtyisi matkustamoon.

Jos vaihtoehdot ovat sinä ja sinun kyytiläisesi, toisen ajoneuvon matkustajat, jalankulkija, pyöräilijä tai auton pelti, niin minkä näistä itse haluaisit joustavan ja kärsivän suurimmat vauriot kolaritilanteessa?

Auton korin on siis tarkoitus suojata kuljettajaa, matkustajia ja mahdollisia ulkopuolisia, mutta valmiiksi kolhiintunut kori ei kuitenkaan tarjoa enää samanlaista suojaa ja iskunvaimennusta kuin ehjä.

Ammattilaisen tehtävänä on arvioida, onko auton kori aiheellista korjata jo turvallisuussyistä tai onko kyseessä vain esteettinen haitta.

Aiemmin autojen rungot valmistettiin erikseen korista eli matkustamosta, joka kiinnitettiin rungon päälle. Näissä erillisrunkoisissa korirakenteissa tarkastetaan auton korin lisäksi myös rungon vauriot.

Nykyään koria ja runkoa ei ole eroteltu. Näissä uudemmissa itsekantavissa korirakenteissa tarkastetaan niin sanotut tukirakenteet.

Mikäli runko tai tukirakenne on vaurioitunut törmäyksen voimasta, auto voi hyvinkin olla lunastuskuntoinen. Auton matkustamoa kasassa pitävien rakenteiden tulee olla ehjiä ja lujia, jotta matkustamo ei lytisty kolaritilanteessa tai auton päätyessä esimerkiksi ojaan.

Suuremmat vinoumat rakenteissa voivat muuttaa auton aurauskulmaa, jolloin auto etenee hieman poikittaisessa asennossa kulkusuuntaansa nähden. Epävakaa auto käyttäytyy ääritilanteissa arvaamattomasti, ja ongelmat aurauskulmissa kuluttaa renkaita epätasaisesti. Aerodynamiikan heikentyminen puolestaan lisää ilmanvastusta ja täten myös polttoaineenkulutusta.

Kaikki pintavauriot eivät vaikuta auton turvallisuuteen, katsastamiseen tai häiritse ajamista millään tavalla. Silti on inhimillistä, että ne harmittavat auton omistajaa siinä, missä mikä tahansa vaurio esimerkiksi älypuhelimessa tai televisiossa tai pinttynyt likatahra sohvassa tai matossa.

Auton ulkoinen näyttävyys ja itseään miellyttävä väri sekä muut ulkoiset ominaisuudet ovat tunnepohjaisia valintoja. Monesti tällaiset ulkoiset seikat vaikuttavat niin auton, älypuhelimen, television, sohvan kuin matonkin valintaan, joten miksi ulkoisiin pintoihin tulleisiin vaurioihin pitäisi yhtäkkiä suhtautua vain ja ainoastaan järkiperusteisesti ihan kuin se olisi ainoa oikea tapa suhtautua asioihin?

Kyllä korjaamiselle on myös järkiperusteita. Kivi tai nasta, joka on iskeytynyt pohjamaaliin asti, on rikkonut auton metalliosaa suojaavan pinnan. Kosteudelle altistuva metalli alkaa ruostua, ja ruoste vaikuttaa auton jälleenmyyntiarvoon.

Mitä nopeammin tällaiset vauriot paikataan, sitä vähemmän ruoste ehtii leviämään. Hyvässä tapauksessa ruostuminen ei ehdi edes alkamaan, jolloin työtä vaaditaan vähemmän ja kustannukset ovat pienemmät.

Kaikkien henkilö- ja pakettiautojen korjaus

Malminkartanon Autohuolto tarjoaa sinulle vauriokorjaukset minkä tahansa automerkin mihin tahansa malliin. Vaurioita korjataan henkilö- ja pakettiautoista sekä myös hybridi- ja sähköautoista. Saat autosi entiseen tai jopa aikaisempaa parempaan loistoon.

Ensin tarkastetaan autosi vauriot

Varaa aika tai tule suoraan käymään. Korikorjauksiin erikoistunut henkilökunta tarkastaa vauriot ja selvittää, mitä osia tarvitsee tilata ja mitkä on mahdollista korjata.

Sinun autosi, sinä päätät ja me neuvomme

Kerro meille omat toiveesi korjauksen suhteen: onko tarkoitus saada auto korjattua niin edullisesti kuin mahdollista vai tavoitellaanko korjauksella täysin huomaamatonta lopputulosta? Riittääkö, että auto läpäisee katsastuksen hyväksytysti, vai haluatko säilyttää autosi jälleenmyyntiarvon?

Mahdollisuus joustaa toimintatavoista tapauskohtaisesti ja asiakkaan toiveita kuunnellen on yksi monimerkkikorjaamona toimivan Malminkartanon Autohuollon eduista.

Kustannusarvio on asiakkaalle lupaus ja yritykselle tavoite

Tarkastaja tekee kustannusarvion korjauksesta ja pyrkii mahdollisuuksien mukaan ottamaan huomioon asiakkaan toiveet korjauksen suhteen.

Vaikka kyse on ”vain arviosta”, on kustannusarviolla paljonkin merkitystä. Sen pitää olla mahdollisimman tarkka, sillä se asettaa raamit, joiden rajoissa Malminkartanon Autohuolto pyrkii korjauksen tekemään. Tavoitteena on, että kustannusarviota ei ylitetä. Saat kirjallisen kustannusarvion lisäksi myös arvion korjaukseen kuluvasta ajasta.

Saat tehdylle korjaukselle takuun

Malminkartanon Autohuollossa tehtyyn vauriokorjaukseen sisältyy takuu. Eli jos autosi korjatussa kohdassa ilmenee sovittuna takuuaikana ongelmia, jotka eivät ole seurausta korjattuun kohtaan jälkeen päin kohdistuneista ulkoisista tekijöistä (jälkeen päin tullut uusi naarmu, kiveniskemä jne.), saat uuden korjauksen veloituksetta.

Takuun kesto vaihtelee korjatun osan/kohdan sekä valitun korjausmenetelmän mukaan.

Kaikki vauriokorjaukset Konalasta

Liikenteessä tapahtuneet kolarivauriot kuuluvat liikennevakuutuksen piiriin, eli tällöin korjausprosessiin tulee mukaan myös vakuutusyhtiö.

Vakuutusyhtiöt edellyttävät vahinkoilmoitusta tapahtuneesta, ajoneuvon vahinkotarkastusta ja korjauskustannusarviota sekä kuvia vaurioituneesta ajoneuvosta.

Malminkartanon Autohuollossa suoritetaan vakuutusyhtiön edellyttämät toimenpiteet vahinkoilmoitusta lukuun ottamatta itsenäisesti. Tarvittaessa autamme asiakasta täyttämään myös vahinkoilmoituksen. Olemme tehneet vakuutusasioihin liittyen oman sivun, johon pääset klikkaamalla tästä.

Todella monet kolhut tapahtuvat parkkipaikoilla. Auton ovi kolahtaa viereisen auton kylkeen, ruudusta ulos peruuttaessa keula tuikkaa toisen auton takapuskuria. Tekevälle ihmiselle sattuu ja tapahtuu, mutta kyllä se vahinkokin saa harmittaa.

Parkkikolhujen kohdalla vakuutuksissa on eroja. Monesti kyse on vauriosta, joka kannattaa selvittää omasta vakuutusyhtiöstä, sillä tämän tyyliset kolhut eivät välttämättä sisälly esimerkiksi osakaskoon.

Jos vakuutusyhtiö korvaa palkkikolhun, niin silloin noudatetaan samaa toimintakaavaa kuin muissa vakuutuksen kattamissa korjauksissa.

Jos vakuutus ei kata parkkipaikalla tullutta kolhua tai vaurion aiheuttaja ei ole tiedossa eikä maksajaa korjaukselle löydy, ota yhteyttä tai tuo autosi Konalaan arvioitavaksi.

Asiakkaalle ei useinkaan ole suurta merkitystä, onko vaurio auton muovi- vai peltiosassa. On hyvä kuitenkin muistaa, että muoviosassa oleva vaurio ei ruostu ja peltiosassa oleva vaurio voi ruostua. Eniten materiaali vaikuttaa käytettävissä oleviin korjausmenetelmiin.

Autossa muovisia osia ovat esimerkiksi etu- ja takapuskuri, lokasuojat, takaspoileri ja levikeosat.

Useimmat vauriot saadaan täysin huomaamattomaksi, kun korjattu vaurio lopuksi paikkamaalataan. Osa voidaan myös vaihtaa uuteen, mikäli se takaa paremman lopputuloksen tai on esimerkiksi kustannustehokkaampi vaihtoehto.

Mikäli maalipinta on ehjä lommon kohdalta, voi lommon suoristaminen onnistua ilman paikkamaalausta. Perusteellinen lommon korjaus voi edellyttää myös kittaamista eli lommon täyttämistä täyte- ja siloitemassalla, hiomista ja paikkamaalaamista, mikä nostaa korjauskustannusta.

Suurten lommojen kohdalla voi olla parasta ja edullisinta vaihtaa vaurioitunut osa uuteen. Kustannusarvion tekevä ammattilainen arvioi käytettävissä olevat korjausmenetelmät ja mikä niistä vastaa korjaukselle asettamaasi tavoitetta parhaiten.

Ruoste on muutakin kuin esteettinen haitta. Se voi vaikuttaa myös katsastukseen varsinkin, jos ruoste on levinnyt tukirakenteisiin. Ruostekorjauksessa on tärkeää tehdä työ niin, että kaikki ruoste saadaan poistettua, ettei leviäminen pääse alkamaan uudestaan.

Mikäli korjattu kohta kuitenkin alkaa ruostua uudestaan annetun takuuajan aikana, saat uuden ruostekorjauksen veloituksetta takuutyönä.

Isoja, lyhyitä, syviä, pitkiä ja ohuita… Maalipinnassa olevia naarmuja on monenlaisia kuten niiden aiheuttajiakin. Korjauskustannuslaskelmaa varten naarmu on mielellään päästävä näkemään ja tunnustelemaan läpi.

Jos naarmuuntuneen osan, kuten konepellin, maalipinta on kauttaaltaan huonossa kunnossa, voi paikkamaalauksen sijaan koko osan maalaus olla parempi vaihtoehto sekä kustannuksiltaan että lopputulokseltaan. Pienten naarmujen täyttämässä konepellissä oleva paikkamaalaus voi näkyä kuin kostean rätin yksittäinen pyyhkäisy pölyisellä tasolla.

Vaihtoehtoja on monia, ja siksi vauriot on syytä ensin tutkia.

Sellaiset naarmut voidaan poistaa myllyttämällä, mitkä eivät ylety maalipintaan asti vaan ovat sitä suojaavassa läpinäkyvässä lakkapinnassa.

Myllyttäminen on toimenpide, jossa auton pinta kiillotetaan hiomatahnan ja myllytyskoneen avulla. Käytännössä lakkapinnasta hiotaan hyvin ohut kerros pois. Haalistuneen ja naarmuuntuneen lakan hiominen tuo esiin puhtaan lakkapinnan, jolloin naarmut katoavat ja maalipinta näyttää kirkkaammalta.

Voit arvioida naarmun syvyyttä kastelemalla naarmun saippuavedellä. Jos naarmu katoaa, se on todennäköisesti vain lakkapinnassa. Katoaminen johtuu siitä, että saippuavesi täyttää naarmun, jolloin hetken ajan valo heijastuu tasaisesti maalipinnasta.

Jos naarmun kasteleminen saippuavedellä ei häivytä naarmua näkyvistä, silloin naarmu on melko todennäköisesti maalipinnassa asti, ja sen korjaus vaatii maalia.

Kivet ja nastat aiheuttavat tuulilasin lisäksi ongelmia auton maalipintaan. Iskemiä voi ehkäistä pitämällä riittävää turvaväliä edellä ajavaan. Silti ohitettavien ja ohittavien autojen renkaista voi irrota kiviä tai nastoja, jotka ropisevat omaan autoon.

Iskemän kohdalta rikkoutunut maalipinta altistaa auton pellin ruostumiselle. Puskureihin tulleet iskemät ovat harmittomia, koska ne eivät ruostu, mutta tietysti autosi seuraava ostaja saa hyvän syyn tinkaista hinnasta, jos puskuri on kuin hiekkapuhalluksen jäljiltä.

Kiveniskemät saadaan helposti piiloon paikkamaalaamalla.

Tuulilasivaurioista kerrotaan omalla sivulla, klikkaa tästä.

Sivulaseihin ja takalasiin tulee harvemmin kiveniskemiä, mutta niihin voi tulla naarmuja tai ne voivat muuten rikkoutua.

Rikkoutunut ikkuna on hyvä suojata niin, ettei vesi pääse auton sisään. Lisäksi lasinsirpaleet kannattaa siivota pois, ettei kukaan vahingoita itseään. Tämä voidaan tehdä myös korjaamolla.

Auton vaurioitumista ja lasien rikkoutumista ei osaa odottaa, ja siksi ne myös aiheuttavat odottamattoman kuluerän. Malminkartanon Autohuollossa on mahdollisuus maksaa osamaksulla ja pidemmällä maksuajalla, joten voit tuoda autosi lasin vaihtoon, vaikka palkkapäivään olisi vielä aikaa.

Hyvä näkyvyys on turvallisen autoilun edellytys, ja sivupeilit mahdollistavat näkemisen taakse ja viereisille kaistoille. Sivupeilin puuttuminen heikentää näkyvyyttä ja siten myös liikenneturvallisuutta.

Irronnut sivupeili on mahdollista kiinnittää takaisin paikoilleen, jos sen kiinnikkeet ovat säilyneet ehjinä ja se ei ole muutoin vaurioitunut. Muussa tapauksessa sinulle tilataan alkuperäistä vastaava uusi sivupeili.

Uuden sivupeilin hintaan vaikuttaa sen ominaisuudet, kuten lämmitettävyys ja sähköinen säädettävyys.

Ajovaloumpioiden kunto vaikuttaa valotehoon, ja sen takia niiden kunto vaikuttaa myös katsastamiseen. Umpiot voi joutua uusimaan, jos ne ovat pahasti haljenneet tai sameutuneet sisäpuolelta, koska tällöin valoteho voi olla heikko ja valokuvio voi olla epäselvä.

Ulkopuolelta sameutuneet muoviumpiot voidaan korjata kiillottamalla. Usein ja lyhyellä aikavälillä sameutuviin umpioihin voi olla syynä ajovalojen pesimet ja kuumalle umpiolle kuivuva pesuneste.

Asiakkaan pyynnöstä ajovalojen pesimet voidaan kytkeä pois päältä niissä automalleissa, joissa käytetään halogeenivalaisimia. Ajovalojen pesimien pois kytkeminen säästää lasinpesunestettä sellaisissa automalleissa, joissa ajovalojen pesimet toimivat yhdessä tuulilasin pesulaitteen kanssa.

Antennin murtumiskohta ja antennin malli vaikuttavat sen korjaamiseen. Kiinnityskohdastaan poikennut antenni tai harjapesuhalliin kokonaisuudessaan jääneen antennin korjaus edellyttää koko kiinnitysmekanismin uusimista.

Jos kyseessä on ruuvattava antennin, joka on poikennut kiinnityskohdan yläpuolelta, riittää pelkän antennin pään uusiminen. Kyse on siitä antennin osasta, joka tulisi muistaa irrottaa ennen harjapesuun ajamista.